
از آنجا که در تولید این پویانمایی سعی شد، محتوا و ساختار برنامه به طور کامل با روحیات کودکان و نیازهایشان هماهنگ باشد، در ساخت آن از نظرات و دیدگاههای یک مشاور روانشناس در حوزه کودک، بهره برده شد. همچنین در این فصل، شخصیت ها به صورت خاص، به لحاظ زیبا شناختی و تکنیکی، تغییرات اساسی دارند؛ ضمن اینکه در تولید این مجموعه، بهینه سازیهایی هم از نظر فنی و تولیدی نسبت به فصول پیش اعمال شده است. این پویانمایی که قهرمان اصلی داستانهای آن یک ماهی است، به صورت اپیزودیک پخش میشود و در آن اتفاقاتی رقم میخورد که ماهی بادکنکی به همراه دوستانش مشکلات و چالش ها را از میان برمی دارند. سلمی افکاری درخصوص مسائلی که در فصل جدید مجموعه ماهی بادکنکی بررسی میشود، بیان کرد: تبیین سبک زندگی فردی سالم و مهارت های زیستی، بالابردن مسئولیت اجتماعی و همیاری و افزایش هوش هیجانی و خلاقیت، اهمیت خانواده، محیط زیست و همچنین بازشناسی برخی آیینها و سنن کشور از موضوعاتی هستند که در این فصل از پویانمایی ماهی بادکنکی واکاوی میشوند. همچنین پرداختن به سبک زندگی سالم، تبیین نقش خانواده در زندگی فرزندان و نقش فرزندان در همراهی با خانواده، حل مسئلههای مختلف در مسیر زندگی و روزمره، تفکر نقادانه، مدیریت استرس، مدیریت خشم، مثبت اندیشی، سواد رسانه ای و اهمیت دفاع ازسرزمین، زبان مادری و همبستگی در مقابل بیگانه و نیز از خود گذشتگی از دیگر مواردی هستند که این مجموعه در قالب داستانهای جذاب برای کودکان به نمایش میگذارد. اصلی ترین هدفی که این برنامه از ابتدا برای خود متصور بوده، بحث اتحاد و همبستگی بین شخصیت های ماهی بادکنکی است، بنابراین، این انیمیشن در بستر نمایش اتحاد و البته تعقلی که همیشه پشت همبستگیهای شخصیت های آن وجود داشته، سعی دارد علاوه بر خلاصه شدن به عنوان یک مجموعه نمایشی صِرف، به صورت آموزشگاهی، به تفهیمِ تصحیحِ زندگی جمعی و ارائه الگوهای کاربردی برای رسیدن به اهداف مهم در سایه اتحاد برای مخاطب کودک بپردازد. چیزی که در حال حاضر عدم وجود آن، معضل مهمی برای کشور به حساب می آید و باعث شده است بسیاری از پیشرفت ها به دلیل نبود اتحاد و مشارکت، صورت نگیرد. کارگردان و تهیه کننده ماهی بادکنکی گفت: در این پویانمایی که در بستر فضای فانتزی گونه و تخیلی ساخته شده است از ظرفیتهای خاص این حوزه بهره گرفتیم تا بتوانیم با به تصویر کشیدن برخی اتفاقات که به وقوع پیوستن آنها در دنیای واقعی امکان ندارد قوه تخیل کودکان را تقویت کنیم. همچنین ماهی بادکنکی اولین انیمیشن ایرانی است که ماجرای آن به طور کامل در داخل آب رقم می خورد و در آن مخاطب تمام اتفاقات و حوادثی که در خشکی شاهد آن است را در زیر آب مشاهده میکند؛ مثلا ممکن است شهر دچار آتش سوزی شود و یا حتی در این شهر زیر آب که تپه ماهی نام دارد برف و باران ببارد. وی با بیان این مطلب گفت: برای اینکه ماندگاری و موفقیت یک انیمیشن احراز شود زمان زیادی می طلبد و باید آن را با آغاز پخش و از میزان اقبال مخاطب متوجه شد. مهمترین وجه تمایز این مجموعه با انیمیشنهای دیگر آن است که داستانهای ماهی بادکنکی در زیر آب روایت میشود بنابراین به تناسب این موضوع در تولید آن از تکنیکی استفاده کردیم که فضای زیر آب به خوبی برای مخاطب کودک ترسیم شود. کارگردان و تهیه کننده ماهی بادکنکی گفت: ایده اولیه این پویانمایی از مشاهده رفتار و حرکات ماهیها در یک آکواریوم شکل گرفت و پس از پردازش و پرورش آن به ماهی بادکنکی رسیدم که به علت شکل فانتزی و متفاوت به عنوان شخصیت اصلی مد نظر قرار گرفت و مجموعه باهمین عنوان ،نامگذاری و وارد مرحله تولید شد.