اپلیکیشن مرکز پویا نمایی صبا
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

تعداد بازدید:27
روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا

«مثل نامه» پویانمایی برای آشنایی کودکان با ضرب المثل های فارسی

«مثل نامه» کاری از گروه کودک مرکز پویانمایی صباست که راوی حکایت‌های جذاب و دیدنی است. این مجموعه به کارگردانی مهدی حیدریان، محمدرضا کیانی و حامد جعفری کیا و تهیه کنندگی رضا تقدسی توانسته است موفقیت زیادی را به لحاظ جذب مخاطب از آن خود کند و به سری چهارم تولید برسد.

این پویانمایی با تکنیک دو بعدی ساخته شده که تاکنون سه فصل آن به روی آنتن رفته است. در این پویانمایی با استفاده از مثل ها ، فیلمنامه ای با خلاقیت و ایده جدید ارائه می شود. مثل نامه تلاش می کند با زبان شعر و داستان کودکانه همراه با هر ضرب المثل یک آموزه تربیتی و اخلاقی به کودکان آموزش دهد. حامد جعفری کیا از کارگردانان فصل چهارم مثل نامه گفت: تولید و ساخت این مجموعه از سال 1396 به سفارش مرکز صبا در موسسه فرهنگی -هنری هور آغاز و تا به امروز حدود 400 قسمت از این مجموعه تهیه شده که بخش زیادی از آن به پخش رسیده است. وی ادامه داد : برای ضرب المثل های مجموعه مثل نامه از منابع موثقی استفاده شده است از جمله کتاب فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی مرحوم دکتر حسن ذوالفقاری که بالغ بر صدها هزار مثل در آن عنوان شده که خود این اثر از چهارصد منبع و کتب تاریخی استخراج شده است و به دلیل رعایت ترتیب حروف الفبا و نمایه هایی همچون کلیدواژه ها ، دسترسی مخاطب را برای یافتن هر ضرب المثل ، سهل و آسان می کند. جعفری کیا خاطرنشان کرد : از منابع دیگری همچون حکایات نغز و شیرین شیخ اجل سعدی هم استفاده کردیم که ایده های داستانی زیادی به ما داد. کارگردان مجموعه مثل نامه ادامه داد: از حیث تبدیل مثل ها به فیلمنامه، پروسه خاصی طی می شود و مراحل تایید ضرب المثل از انتخاب و تایید تا ایده و طرح اولیه برای تبدیل شدن به فیلمنامه ، در چند مرحله صورت می گیرد. وی با بیان اینکه حکمت، اخلاق، زبان فارسی، جایگاه خرد، اندیشه و عمل از مهمترین شاخصه های انیمیشن مثل نامه ایرانی هستند پیرامون جایگاه آموزش هایی از جنس روابط اجتماعی وچگونگی دست یابی به موفقیت ها در مسیر زندگی، در این مجموعه گفت: ضربالمثلهای زیادی دربارۀ روابط اجتماعی، مهارتهای زندگی ، کار و اقتصاد و .. وجود دارند که دستمایۀ داستانهای مثلنامه شدهاند. نکته دیگری که در تولید مثل نامه به رخ کشیده می شود فضا سازی آن براساس نقاشی های مینیاتوری ایرانی است که به ایرانیزه بودن این اثر بسیار کمک کرده است. جعفری کیا تاکید کرد: از آن جایی که مخاطب ما نوجوان و کودک است و حساسیت های خاصی وجود دارد باید در نظر داشته باشیم در بیان حکایات و توجه به حفظ محتوای پیام ضرب المثل ها، مقوله قابل فهم بودن را هم رعایت کنیم. وی درباره تفاوت این مجموعه با شکرستان خاطرنشان کرد: از زمانی که انسان تجربه زندگی و زیست اجتماعی را پیدا کرد نیاز به افسانه و قصه ها هم شکل گرفت. محتوای ضرب المثل ها ریشه در تاریخ و تمدن هر کشوری دارد و هر چقدر سرزمینی از قدمت تاریخی و تمدنی بیش تری برخوردار باشد بی شک از ضرب المثل ها و تاریخ غنی تری برخوردار است و افسانه های قدیمی تری دارد. ما هم سعی کردیم ضمن استفاده از ضرب المثل ها و تطبیق فرم اثر و استفاده از المان های ایرانی در طراحی شخصیت ها و لباس، پس زمینه ها، موسیقی و دوبله قوی و.. علاوه بر جذاب و نشاطانگیز کردن فضای اثر، ضربالمثل و مفهوم را به دور از فضای ملال آور و کسالت بار به مخاطب منتقل کنیم و به نظر می رسد نحوه فیلمنامه، شخصیت پردازی و استفاده از راوی ثابت برای این مجموعه، آن را از لحاظی با شکرستان متمایز می کند. جعفری کیا تصریح کرد: ما برای جذب بیشتر مخاطبان کودک ضمن استفاده از راوی شانه به سر به همراه دستیارش زاغو که در اشعار و ادبیات فارسی شانه به سر نماد راهنما و زاغو نماد هوش و ذکاوت است، شخصیت هایی که بیش تر تیپیکال و مشاغل مشخص دارند و در قصه های متفاوت به ایفای نقش می پردازند هم بهره بردیم و یک راوی ثابت هم در برنامه حضور دارد. کارگردان مجموعه مثل نامه تاکید کرد: در داستانهای مثل نامه ایرانی به فراخور موضوع داستان، به ادیبان و بزرگان فرهنگ و ادب و علم اشاره میشود و هر قصه مخاطب را با پیشهها، اصناف و اقشاری که هر یک نقشی در حیات و رشد جامعه داشته و دارند، همراه میکند و امیدواریم مثل نامه بتواند در آشنا کردن فرزندان ایران زمین با فرهنگ غنی پارسی سهمی ادا کند

آخرین اخبار

. دیدار عوامل تولید مجموعه انیمیشن " کشتی گیران " با قهرمانان تیم ملی کشتی ایران . مرکز پویانمایی صبا با قالی پرنده تندیس و لوح افتخار جشنواره چند رسانه میراث فرهنگی را از آن خود کر . پویش تصویر سازی قهرمانان جبهه مقاومت در خبر‌های رسانه . روایتی کوتاه از ارتباط مستقیم و بی واسطه معاون سیما و مدیران ارشد تلویزیون با مخاطبین رسانه ملی . گزارش تصویری از محل ساخت انیمیشن کشتی گیران . برنامه ریزی برای پخش پویانمایی کشتی‌گیران در نوروز ۱۴۰۴ . ترسیم جانفشانی و استواری در دفاع از استقلال و سربلندی کشور در «سه برادر» . . مرکز پویانمایی صبا برگزار می کند . مرکز پویانمایی صبا برگزار می کند . فارسی هویت ماست . سینمایی شجاع مرد کوچک . ضرورت تربیت انیماتور‌هایی که به سرعت جذب بازار کار می‌شوند . ۲ مجموعه پویانمایی تولیدی مرکز صبا روی آنتن شبکه امید . دنیای رنگارنگی از نقل‌ها و متل‌های ایرانی . دفاع مقدس در قاب انیمیشن . پویانمایی «موزه»، آماده پخش از شبکه فراتر . صبا همراه زنگ مدرسه . «قلعه ماهیان» در قاب شبکه فراتر . 3 مجموعه پویانمایی تولیدی مرکز صبا روی آنتن شبکه قرآن . کم‌‌وکیف تولید، انتظارات و چشم‌انداز مرکز پویانمایی صبا . کم‌‌وکیف تولید، انتظارات و چشم‌انداز مرکز پویانمایی صبا را در گفت‌وگو با مدیر آرشیو مرکز پویانمایی صبا . گفتگو هفته نامه با تهیه‌کننده پویانمایی «پهلوانان» . کم‌‌وکیف تولید، انتظارات و چشم‌انداز مرکز پویانمایی صبا را در گفت‌وگو با مدیرگروه خردسال مرکز پویانمایی صبا . کم‌‌وکیف تولید، انتظارات و چشم‌انداز مرکز پویانمایی صبا را در گفت‌وگو با مدیرگروه کودک مرکز پویانمایی صبا . گفتگو هفته نامه با : مدیرگروه نوجوان مرکز پویانمایی صبا . از هویت‌نمایی عناصر ایرانی تا تولید صنعتی انیمیشن . رئیس مرکز پویانمایی صبا ( بیش از ۵۵ عنوان مجموعه پویانمایی درحال تولید) . پویانمایی های در حال پخش از شبکه های پویا و نهال . چگونگی غلبه بر ترس در پویا نمایی مجموعه «محله سبزیجات» . پویا نمایی «محله سبزیجات» از شبکه پویا . «درسی از اندیشه علوی»؛ ارائه بهترین الگوهای تربیتی و اخلاقی . تقدیر دو نفر از همکاران بازنشسته مرکز پویانمایی صبا . «بازمانده» از قاب شبکه تهران . باغ قصه ها در بستر مرتفع نمودن نیازهای تربیتی و آموزشی خردسالان راوی داستان های خود می شود. . ماموریت رسانه در پاسخ به نورسیدگان . «پند پارسی» راوی حکایات سعدی . معرفی برنامه های تابستانی مرکز پویانمای صبا . شکرستان نَقل‌های ایرانی . پویانمایی‌های انتخاباتی در سیما . «معماهای فرید» در قاب شبکه دو . پویانمایی های انتخاباتی روی آنتن شبکه ها . پرواز پر سعادت . مهارت آموزی در قاب پویانمایی . «پهلوانان» در شبکه قرآن . «سارا و سامان ۳» در قاب شبکه پویا . نگاهی به مجموعه پویانمایی مهارتهای زندگی . گزارشی از پویانمایی مهارت‌های زندگی . آنی ومانی با رعایت تمام استاندارهای بین المللی به تولید رسید . «آنی و مانی» ضمن سودآوری ارزی، مروج فرهنگ ایرانی است

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

© تمام حقوق این سایت متعلق به مرکز پویا نمایی صبای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.
تمام حقوق این سایت متعلق به مرکز پویا نمایی مرکز پویا نمایی صبا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد.